Jesse Weltevreden coordoneaza si contribuie la proiecte de cercetare pentru Fundatia de Ecommerce si AUAS & Research Cooperation cu institutii din afara industriei.

Cu publicatii active despre efectele comerțului online asupra comportamentului clientului, vanzarii cu amanuntul si mobilitații nationale si internationale, cele mai recente proiecte de cercetare ale sale se concentreaza pe comertul online cross-borders in Europa, transformarea digitala in sectorul de eCommerce si interferenta corporatiilor in interactiunea clientilor online.

Invitat la TeCOMM Bucuresti, in 26 si 27 aprilie, Jesse va vorbi alaturi de speakeri importanti din domeniu despre comertul electronic international. Inscrierile continua pe www.bucharest.tecomm.ro/register.

Ce ar trebui sa faca magazinele online straine pentru a avea o afacere de succes intr-o tara est-europeana?

Din punctul de vedere al comertului online cross-border, cheia succesului intr-o tara est-europeana este aceeasi ca in cazul oricarei tari straine: localizare, localizare, localizare! Este extrem de important pentru un magazin online care intra pe o piata straina sa se adapteze la cultura, obiceiurile si legile locale. Acest lucru nu implica doar traducerea site-ului, ci si cunoasterea modului potrivit de adresare si a culorilor adecvate, a sarbatorilor locale, regulile si legile (spre exemplu, in ceea ce priveste etichetarea produselor), preferintele clientilor in materie de metode de plata si livrare si sporirea increderii clientului. Mai mult, este important sa lucrezi cu parteneri si furnizori de servicii locali, in tara straina.

Credeti ca exista o formula universala a succesului in eCommerce sau sunteti de parere ca fiecare comerciant trebuie sa-si descopere propria „reteta”?

Tind sa cred ca o formula universala nu exista, deoarece succesul magazinelor online depinde de cele mai multe ori de circumstante si de produse. Mai mult, in cadrul pietelor de eCommerce mature si competitive, este important ca magazinele online sa se diferentieze de competitie (de exemplu, prin calitatea serviciului pentru clienti, prin nivelul de personalizare oferit clientilor sau prin varietatea produselor). Totodata, exista anumite criterii de succes cu caracter general. In ceea ce priveste comertul de tip cross-border, am amintit deja cateva dintre acestea. Totusi, abordarea unei strategii cu specific local, in cazul tarilor straine, poate fi un proces costisitor si de durata, mai ales pentru magazinele de talie mica si medie. In acest caz, as recomanda magazinelor de acest tip sa se adapteze pietelor straine facand pasi mici. Pentru inceput, acestea pot vinde in strainatate prin piete de desfacere online, trecand abia mai apoi la un site propriu, tradus, ce ofera modalitati locale de plata s.a.m.d.

Care sunt cele 3 erori comise cel mai des de catre magazinele online, in prezent?

Mi se pare dificil sa intocmesc un top 3, dar cand vine vorba de comertul in afara granitelor tarii, exista o serie de greseli comise frecvent. In primul rand, vanzarea in strainatate fara a cunoaste suficient piata straina. Exista numeroase magazine online in Europa unde clientii straini pot depune comenzi, dar care nu pot sa se ocupe de comenzile din exterior. Pentru acele magazine, solutia optima este sa se concentreze pe pietele tarilor de provenienta. In al doilea rand, multe magazine online omit sa-si analizeze in detaliu pierderile si profiturile in cadrul expansiunii in strainatate. De exemplu, unele produse nu pot fi vandute rentabil in strainatate din cauza livrarii si a returnarii costisitoare. In al treilea rand, simpla intemeiere a unui magazin online in strainatate nu este suficienta pentru a aduce vanzari. E nevoie si de marketing. Totusi, multe magazine online ce vand in afara granitelor nu depun efort in ceea ce priveste marketingul in tara straina.

Care sunt trendurile viitoare in comertul online?

Exista cateva trenduri importante in comertul online actual. Voi aminti doar cateva. In primul rand, globalizarea: in anii urmatori, vom vedea din ce in ce mai multa competitie intre marile magazine online straine si pietele de desfacere online de la nivel global. Acest fapt va obliga comerciantii locali sa se extinda la nivel international, pentru a supravietui. In al doilea rand, putem observa o integrare continua intre mediile online si offline. Intram intr-o noua era, in care totul este conectat la internet, de la frigider si masina, pana la periuta de dinti. Tehnologia VR ne va oferi experiente noi si aproape de viata reala fara a ne parasi locuintele. In acest fel, poate fi afectat si felul in care facem cumparaturi. In plus, in ultimii ani, unele magazine online au deschis cu succes magazine fizice, si cred ca acest trend va continua. In ultimul rand, traim intr-o lume care beneficiaza de informatie in abundenta. Asta inseamna ca si magazinele online sau in special acestea trebuie sa se concentreze pe exploatarea informatiei. Totusi, in prezent, realitatea este ca numeroase magazine online nu fac nimic sau doar foarte putin cu informatiile pe care le detin despre clientii lor. Aceste companii vor pierde, probabil, in raport cu cele care investesc in marketingul bazat pe informatie.