Doina Vilceanu are in spate o experienta de peste 10 ani in eCommerce-ul international, cu pietele din Europa si nu numai. Coordoneaza departamentele de Vanzari si Marketing de la ContentSpeed, una dintre cele mai mari platforme de eCommerce din Romania care are la activ peste 600 de implementari pentru magazinele online.

Lucrand cu brand-uri precum Sephora, Diverta, Flormar, ProfiHair Shop, Betty Ice, Remedium Farm, QuickMobile, sau Vitacom Electronics, Doina reuseste sa identifice nevoile magazinelor si sa vina cu cele mai bune solutii de implementare.

In cadrul TeCOMM Bucuresti, Doina este invitata alaturi de speakeri nationali si internationali de renume sa raspunda celor mai indraznete intrebari din eCommerce. Inregistrarile continua pe: http://bucharest.tecomm.ro/register/

Coordonati o agentie de eCommerce foarte cunoscuta. Care sunt cele mai „absurde” cerinte pe care clientii dvs. le au cand va contacteaza?

Nu le-asi zice „absurde” insa cu siguranta exista multi „visatori” care si-ar dori proiecte foarte complexe, insa nu au nici cea mai vaga idee despre costurile ridicate sau, si mai rau, nu inteleg ce inseamna eCommerce. Nu au un business validat deja (sau macar firma), insa isi doresc direct un marketplace international care sa genereze preferabil 1 milion de euro in primul an si sa coste maxim 1.000.

Ni s-a dus buhul in piata ca facem proiecte foarte complexe si ni se intampla sa ni se ceara sa devenim parteneri in diverse startup-uri „Eu vin cu ideea si voi faceti partea de programare, apoi impartim veniturile”.

Insa, in proportie de 98%, sunt cereri si cerinte realiste. Tine doar de echipa noastra de vanzare sa asculte cu atentie povestea si sa identifice cele mai eficiente solutii pentru nivelul de business actual al clientului.

eCommerce-ul in Romania este intr-o continua crestere. Care credeti ca este urmatoarea etapa importanta in acest domeniu?

Deschiderea internationala ar insemna ca posesorii de magazine online din Romania (cu afaceri solide in spate) sa inceapa extinderea pe pietele externe. Este un proces complex care implica alinierea (completa) la normele europene sau internationale (depinde de piata vizata). Rezolvarea fluxurilor logistice – sa livrezi international, sa ai si stocuri suficiente pentru mai multe piete si sa stii sa faci si estimari corecte pentru aceasta extindere, nu e tocmai simplu. Apoi mai exista problema „localizarii” – nu te poti astepta sa vinzi in 20 de tari cu un singur site in engleza. Insa de aici cred ca ar mai putea veni o crestere semnificativa pentru jucatorii din piata locala de eCommerce.

Platforma de eCommerce este una dintre cele mai importante decizii. Care sunt aspectele la care trebuie sa fie atent orice proprietar al unui magazin online in alegerea platformei?

In primul rand sa inteleaga ca platformele sunt de mai multe tipuri. Trebuie sa aleaga una potrivita pentru tipul si nivelul lui de business. Una e sa ai un blog si sa vrei sa adaugi cateva produse si cu totul altceva e sa fii o companie de distributie de tip B2B.

Nu exista un raspuns universal valabil insa, daca esti la inceput de drum in eCommrce, nu are niciun sens sa investesti in partea tehnica inainte de a-ti valida ideea de business. Cea mai buna varianta in aceasta etapa sunt platformele de tip SaaS – unde inchiriezi o platforma deja gata. Costurile sunt foarte reduse si riscurile minime.

Trebuie doar sa alegi furnizorul potrivit – ce functionalitati sunt incluse, daca este integrat cu furnizorii locali de curierat, procesatori de plati si alte servicii terte de care vei avea nevoie, cati clienti mai are, ce optiuni de dezvoltare ai pe viitor – daca ai succes se poate scala/dezvolta ulterior sau va trebui sa schimbi platforma. In cazul business-urilor mari sigur sunt necesare dezvoltari custom, integrari complexe cu softuri terte (ERP, WMS, CRM). Conteaza mult portofoliul companiei – daca nu au suficienta experienta in proiecte similare vei pierde timp si bani.

Care sunt top 3 probleme ale magazinelor online?

  1. Piata autohtona de eCommerce – neincrederea consumatorului, neseriozitatea posesorilor de magazine online – e un cerc vicios care duce la rate de conversii foarte scazute.

  2. Faptul ca nu-si fac calculele initiale corect – nu stiu sa aleaga platforma, nu stiu cat trebuie sa investeasca in marketing (si ca fara promovare nu existi), nu reusesc sa gaseasca si sa negocieze corect cu furnizorii, nu fac o analiza de piata initiala, nu-si cunosc nici clientii nici competitia. Practic, nu au un plan de afacere bine pus la punct si realist.

  3. Iar cea de-a treia problema, cred ca e faptul ca nu pun clientul in centrul afacerii si nu iau decizii de business in dependenta de nevoiele reale ale pietei.

Care sunt direcțiile de dezvoltare ContentSpeed in urmatoarea perioada?

ContentSpeed isi mentine trendul de crestere. Din 2015, de la lansarea versiunii StartUp pe baza de abonamente lunare – aceasta a fost preocuparea noastra principala. Lucram mereu la imbunatatirea platformei. Saptamanal sunt dezvoltate noi module si functionalitati. Practic ne-am dorit (re)apropierea de micul antreprenor caruia sa-i putem oferi o platforma cu cel mai bun raport calitate – pret. Cealalta verticala de business este dezvoltarea de solutii complete pentru diverse nise care abia acum incep sa „cocheteze” cu eCommerce-ul.

Luand in considerare ca inca sub 5% din totalul vanzarilor sunt generate prin online este destul de evident ca exista inca foarte multi comercianti cu businessuri solide in offline care nu au intrat inca in online. Retailul traditional are acest specific al mai multor locatii fizice unde experienta cumparatorului este similara. Transpunerea modelului de business in online si inglobarea acestui nou canal de vanzare vine cu provocari considerabile.