Peste 25 de speakeri din Statele Unite, Marea Britanie, Belgia sau Cehia vor sustine prezentari, dezbateri si workshop-uri la evenimentul premium de eCommerce, TeCOMM Bucuresti, ce va avea loc la Radisson Blu Hotel din Bucuresti, intre 26 si 27 aprilie.

Timp de doua zile, participantii vor discuta despre trendurile in comertul electronic, preferintele consumatorilor, cresterea vanzarilor sau extinderea pe pietele internationale de consum.

Mihai Patrascu, founder & CEO, evoMAG, va fi prezent in aceasta saptamana la TeCOMM Bucuresti, in cadrul panelului de dezbateri despre vanzarile online. Mihai ne spune cum a evoluat comertul electronic in ultimii ani, care este trendul in comertul electronic si cum inoveaza in cadrul unui interviu.

Care sunt top 3 cele mai frecvente greseli ale magazinelor online?

As vrea sa ma rezum, mai intai, la cea mai importanta: asteptari nerealiste. Si este valabil nu numai pentru cei care vor sa deschida un magazin online, ci pentru toti antreprenorii. Cei care incep un business ar trebui sa ia in considerare faptul ca inceputurile sunt grele. Am aflat ulterior in cazul evoMAG, ca in orice industrie, exista minimum 3 ani grei, de regula la inceput, pe care nu ii poti sari si prin care trebuie sa treci, iar dupa, lucrurile incep sa fie mai stabile. Am inceput acest business din dorinta de a avea mai mult si de a face ceva care sa ramana si sa fie respectat. Am fost angajat inainte in diferite companii mai mari sau mai mici, iar la momentul in care am avut oportunitatea de a merge pe un drum al meu cu un business am profitat de ocazie si am construit evoMAG. Daca ma uit la evolutia mea in cei aproape 12 ani de constructie a evoMAG, as putea spune ca 7 ani i-am petrecut conducand ca un control-freak. Tot ce se intampla in companie trebuia sa aiba aprobarea mea, de la confirmarea deciziei de a cumpara hartie de copiator pana la a decide tot eu cand se repara o masina sau cum se fac livrarile catre clienti. In ultimii 4 ani m-am trainuit si am invatat ca nu asa se fac lucrurile. Am putut vedea astfel imaginea de ansamblu si sa imi conduc echipa ca un leader, nu ca un manager. In prezent, consider ca impactul meu este mai degraba la nivel de strategie si big picture decat de management.

Compania pe care o reprezentati face parte din acele firme care au inceput eCommerce-ul in Romania. Cum simtiti ca s-a schimbat economic industria de atunci in Romania si care este urmatorul mare pas in acest domeniu?

Categoric lucrurile s-au schimbat foarte mult. Anul acesta aniversam 12 ani de la infiintarea evoMAG. Am avut o crestere constanta de-a lungul celor aproape 12 ani de activitate. In prezent, evoMAG este o echipa formata din 70 de oameni care administreaza site-ul de comert electronic www.evoMAG.ro, o platforma prin care sunt comercializate peste 170.000 produse active din domeniul IT&C, electrocasnice, auto, de ingrijire personala, sport & fitness si produse destinate nou-nascutilor. Secretul si, in acelasi timp, succesul nostru sunt oamenii cu care lucram (motorul companiei) si clientii pe care ii pastram de-a lungul anilor prin faptul ca punem pe primul plan nevoile lor (produse de buna calitate, garantii rezolvate mereu in regim de urgenta, livrari cat mai rapide, pretul produselor cat mai bun).

Spre deosebire de acum 12 ani, in prezent toate lucrurile se intampla foarte rapid. Inovatia in tehnologie evolueaza foarte rapid, iar aceasta realitate trebuie transpusa in modelul nostru de business si face parte din strategia evoMAG de a pune la dispozitia clientilor cele mai noi tehnologii, materializate in cele mai noi produse. Realizam acest lucru printr-o legatura stransa cu partenerii, distribuitorii si vendorii de echipamente electronice si electrocasnice. Iar aceste parteneriate ne permit sa aducem rapid noile produse si in Romania si sa le oferim spre vanzare clientilor finali la preturi avantajoase.

Mai mult, ne preocupa usurarea accesului clientilor finali la produsele respective din punct de vedere al costurilor. Astfel, le punem la dispozitie mai multe modalitati de plata, precum si plata in rate, o solutie din ce in ce mai folosita de clientii nostri. Cat despre urmatorul pas, vorbim despre personalizarea serviciilor si produselor, despre cunoasterea clientilor foarte bine, la nivel individual, nu ca pe o masa de oameni, si de oferirea specifica a produselor si serviciilor de care au nevoie exact la momentul potrivit.

Din datele pe care le aveti exista o preponderenta a clientilor in Romania care cumpara mai mult sau mai putin? De exemplu, aveti vazari mai mari in Moldova sau mai mici in Banat?

In prezent, 60% dintre vanzari sunt generate de Bucuresti si Ilfov. Apoi, vanzari importante vin din orasele importante ale Romaniei. Iar acum vedem o reluare a consumului, o schimbare de comportament a consumatorilor, in sensul ca achizitioneaza tot mai multe produse online si folosesc pentru asta din ce in ce mai mult smartphone-ul.

Un aspect foarte important de care sunt preocupati clientii intr-un numar cat mai mare este livrarea produselor. De aceea ne-am concentrat pe acest segment, acela al serviciilor de calitate si am introdus, spre exemplu, livrarea produselor in una sau in trei ore, sau livrarea produselor cu flota proprie in Bucuresti.

Cum incercati sa inovati zi de zi in aceasta industrie – unde un click dat intr-o secunda face diferenta in fiecare moment?

Anul trecut am facut o serie de investitii ale caror beneficii le vom resimti din plin anul acesta: am inaugurat un nou sediu si showroom si am dublat capacitatea depozitului. Masura a venit ca urmare a cresterii vanzarilor companiei si, in acelasi timp, a facut parte din strategia de pregatire a evoMAG pentru Black Friday si pentru cel mai aglomerat sezon din an. Relocarea a presupus o investitie totala de 100.000 de euro.

Cresterea vanzarilor evoMAG a impus aceasta masura. Aveam nevoie sa trecem la un nou nivel, care sa ne permita sa lucram cu stocuri mai mari, sa fim mai flexibili, sa avem un rulaj mai bun si sa livram mai rapid produsele catre clienti.

Pe langa un spatiu care ne permite sa fim mai rapizi si mai organizati, oferim mai multe locuri de parcare pentru clienti si beneficiem de o parcare speciala, cu mai multe rampe, care eficientizeaza receptia si livrarea produselor. In prezent, aproximativ 35% din totalul comenzilor evoMAG sunt cu ridicare din showroom. Ne asteptam ca aceasta pondere sa creasca cu 15%.

Alte investitii le-am facut in platforma din spatele site-ului, iar acest lucru ofera clientilor o experienta mai buna de cumparare si usurinta in folosirea site-ului.

Investitii importante am facut si in ceea ce priveste aplicatia mobila. Spre exemplu, traficul de pe mobil s-a dublat in ultimul an. Peste 40% din traficul inregistrat pe site-ul evoMAG.ro provine de pe dispozitive mobile. Ne asteptam ca numarul celor care acceseaza site-ul evoMAG.ro de pe dispozitive mobile sa creasca si mai mult in perioada urmatoare. Acesta este si motivul pentru care investim permanent atat in platforma din spatele site-ului, cat si in aplicatia evoMAG, destinata utilizatorilor de iOS si de Android. Am investit circa 50.000 de euro in aplicatie si intentionam sa dezvoltam si mai mult acest canal de vanzari pe viitor.

Vom adauga facilitati noi, promotii exclusive, reduceri dedicate doar celor care folosesc aplicatia, oferte personalizate, in acord cu preferintele acestora. Anul acesta avem in plan sa deschidem marketplace-ul, astfel ca vom incepe comercializarea mai multor produse din alte categorii: papetarie, carti, haine, bijuterii, DIY etc. Avem in plan extinderea in cel putin o noua piata in afara Romaniei, planul pentru atingerea acestui obiectiv fiind a doua jumatate a anului.

E vital sa inovam permanent. Suntem intr-o industrie care se schimba cu o viteza incredibila si care este extrem de competitiva. Am asistat anul trecut la mai multe achizitii, ceea ce este un lucru bun, mai ales pe IT&C. Inseamna ca este loc de crestere, iar evoMAG are toate premisele sa aiba rezultate bune. Totodata, o consolidare inseamna si un nivel mai ridicat de profesionalism in piata, dar si o concurenta mai mare. Si, dupa cum spuneam, nivelul concurential in piata de comert electronic din Romania este unul foarte ridicat. Concurenta insa este benefica pentru clientul final, iar pe noi ne obliga sa investim permanent si sa le castigam increderea.

Care este sfatul pe care l-ati da oricarui antreprenor aflat la inceput de drum in comertul electronic?

Sa isi seteze asteptarile corect, sa insiste, sa nu renunte si sa invete! E foarte important sa invete si sa isi doreasca sa faca asta permanent. Sunt de parere ca vom invata toata viata, iar acest process nu se opreste niciodata.