Ovidiu Joita lucreaza in marketing de peste 15 ani. A fondat agentia de marketing si SEO iAgency in 2008, prin intermediul careia a lucrat cu cele mai mari companii si magazine online din Romania.

Aveti o experienta de peste 15 ani in domeniul marketingului si al publicitatii. Cum s-a schimbat piata in acest domeniu in ultimii ani?

Poate dintre toate domeniile, publicitatea si marketingul sunt cele mai „la moda”. Trebuie sa tinem mereu pasul cu schimbarile din societate, cu schimbarile de mentalitati si cu ce „se poarta”, pentru a putea comunica foarte bine catre publicul tinta. Daca in 2008, la inceput de criza, marketerii aveau un buget tot mai mic pe care incercau sa-l reorienteze catre alte canale decat cele clasice, in 2017 toate business-urile stiu ca au nevoie de comunicare in mediul online. Din pacate nu exista o scoala dedicata sau cursuri de calitate pentru marketingul online, asa incat sunt inca multi directori de marketing nepregatiti pentru acest domeniu.

Este ceva normal, de altfel, un fapt care se petrece in lumea intreaga. Inca se scriu „primele pagini” cu teorii si experiente in ceea ce priveste marketingul online. Din fericire exista evenimente precum TeCOMM, unde ar fi bine sa vina cat mai multi oameni implicati in domeniul marketingului pentru a participa la workshop-uri si conferinte sustinute de oameni cu experienta in acest domeniu. Este cel mai simplu mod pentru un marketer sa afle ultimele noutati din aceasta piata, sa-si aleaga potentialii furnizori de servicii.

Ati lucrat predominant in domeniul online. Care sunt cerintele in acest sector?

Cerintele sunt asemanatoare marketingului si publicitatii clasice. Business-urile au nevoie de clienti si au nevoie de recuperarea investitiei in publicitate. Atat timp cat investitia se recupereaza si genereaza profit, totul este perfect. Poate o diferenta fata de marketingul clasic poate fi reactivitatea oamenilor la un mesaj prost sau o campanie „slaba”. Vei fi taxat imediat de public daca lansezi in piata un mesaj „nesarat” sau iti construiesti gresit o campanie de comunicare. Rezultatele se vad rapid iar cifrele pot fi destul de exacte in ceea ce priveste indicatorii de evaluare ai unei campanii in online.

Ce impact a avut dezvoltarea continua a tehnologiei asupra marketingului si a publicitatii online?

Dezvoltarea permanenta a tehnologiei a condus catre un numar tot mai mare de oameni prezenti pe Internet, intr-o plaja mare de varste si venituri. Comertul online creste de la an la an, in multe state occidentale depasind comertul clasic. Oamenii de marketing si proprietarii de business-uri care nu sunt prezenti intr-un mod corect in mediul online, vor fi taxati de piata si vor pierde teren in fata celor cu o prezenta superioara.

In urma cu 8 ani ati fondat iAgency, companie de SEO si online marketing, in portofoliul careia se regasesc nume importante de clienti. Ce inseamna, de fapt, iAgency si de unde a pornit ideea infiintarii agentiei?

La inceputul crizei, in 2008, fiind implicat in activitati de publicitate clasica, am simtit ca bugetele de marketing ale companiilor devin tot mai mici… se aflau intr-o scadere accelerata. Pe de alta parte, se cautau solutii mai ieftine de publicitate iar mediul online incepea sa ofere aceste solutii. Avand ceva experienta atat in vanzari cat si in publicitate, am schimbat putin stilul si am mutat tot business-ul in mediul online prin crearea agentiei iAgency.ro. Desi era inceputul crizei, iAgency a reusit sa creasca in aceasta perioada, oferindu-mi satisfactia continuarii unei activitati care-mi placea, doar schimband intr-un fel canalul de comunicare.

Tendinta anului in eCommerce este storytelling-ul, conform unor studii realizate inca de anul trecut. Cum putem spune o poveste pentru a-l convinge pe vizitator sa devina cumparator?

Pentru ca la iAgency ne ocupam destul de mult cu Search Engine Marketingul, pot spune ca si Google s-a indreptat in ultimii ani tot catre continutul de calitate, catre modul in care business-urile comunica si se exprima in mediul online. De aici poate ca a pornit si acest curent al storytelling-ului de bun gust.

Peste 93% dintre romani folosesc Google, care a inceput sa tina tot mai mult cont de indicatorii de „user experience” (cum interactioneaza utilizatorii cu un continut/articol), marketerii au inceput sa ridice nivelul de calitate al continutului. In conditiile unei concurente tot mai acerbe si in mediul online, business-urile ajung sa se diferentieze prin modul de comunicare si ajung sa fie „taxate” imediat de publicul-tinta, daca se exprima „incoerent”. Nu toate povestile vand astazi… doar povestile cele mai bune.

Cum credeti ca se va dezvolta in timp online marketingul?

Cum spuneam mai devreme, privesc cu mare incredere in viitor pentru acest domeniu. Inca se scriu principiile marketingului online si cum este un domeniu in continua miscare si evolutie se vor scrie si multi ani de acum inainte. Cred ca Internetul, mediul online va ajunge canalul numarul 1 de comunicare… chiar si televiziunile incep sa „deschida ochii” si sa se exprime tot mai mult in online. In acest moment exista o cerere uriasa pentru serviciile din online si din pacate, putine companii care chiar ofera aceste servicii la o calitate asteptata de marketeri. Ne-au venit multi clienti la iAgency, dezamagiti de serviciile pe care unele companii sau freelanceri (inca se mai lucreaza si cu freelanceri) le-au oferit. Este clar ca in viitorul apropiat, oamenii de marketing si companiile care investesc in advertisingul online vor deveni mai pregatiti si vor stii sa discearna intre o companie care s-a nascut pentru a profita de o cerere crescuta in piata online si o companie cu experienta, care isi pastreaza clientii pe termen lung si devine o forta de vanzare pentru acestia.

Care sunt top 3 probleme cu care se confrunta magazinele online din Romania?

Ca in orice business, problemele cu care se confrunta comertul online sunt multe. Mentionez cateva dintre aceste probleme, care imi vin acum in minte. Lipsa fortei de munca la un nivel rezonabil de calificare ar fi o problema majora. Nu exista scoala, nu exista cursuri… exista doar experienta si fiind un domeniu relativ nou, iti gasesti cu greu oameni buni. Lipsa unui control mai riguros al statului in ceea ce priveste siguranta clientului in mediul online.

Inca exista foarte multe magazine online care vand la negru, care dispar peste noapte, care nu au trecute nici macar datele firmei pe site-ul ce-l gestioneaza. Este o „piata prea libera” in momentul de fata si este greu pentru companiile care platesc taxe la stat sa concureze cu preturile celor care nu platesc aceste taxe. O a treia problema o reprezinta calitatea curieratului in Romania, care ii dezamageste de multe ori pe clienti si ii face pe multi dintre acestia sa aleaga cumparaturile clasice in detrimentul celor online. Cu atatea campanii si promotii pe care le fac marii comercianti online, curieratul romanesc nu reuseste sa tina pasul cu cresterea volumului de vanzare si respectiv livrare catre clienti.

Ovidiu va sustine un workshop in cadrul TeCOMM Bucuresti, eveniment-premiu in ecommerce, in care va prezenta ultimele tendinte din marketingul „organic”. Acest workshop va oferi cunostintele necesare unui om de marketing pentru a activa cu succes in mediul online, in lipsa unor cursuri specializate pentru acest domeniu aflat intr-o expansiune accelerata.

Inscrierile continua aici