Într-un articol anterior am discutat despre când e momentul potrivit să-ți faci aplicație mobilă. Acesta reprezintă, de fapt, primul pas pentru crearea unei aplicații mobile. De-a lungul timpului, din toată experiența mReady de până acum, am dezvoltat o metodă analitică de abordare a acestei întrebări:

Care sunt primii pași pentru creare unei aplicații mobile pentru un magazin online?

Aceștia sunt câțiva și sunt simplu de urmărit. Dacă ai decis deja că este momentul potrivit pentru tine și compania ta pentru a dezvolta o aplicație mobilă, pașii următori ar fi să afli răspunsul la următoarele întrebări:

  1. Care va fi costul total al implementarii?

Pe lângă costul de dezvoltare propriu-zisă, mai există și altele. Află care ar fi costul real – total cost of ownership pentru crearea unei aplicații mobile pentru magazinul tău. Pentru a avea o imagine mai clară, încearcă să afli cât te costă:

  • Să schimbi sistemele din spate
  • Să adaptezi interfața website-ului
  • Campaniile de promovare (vezi mai jos)
  • Achiziția de utilizatori
  • Dezvoltarea propriu-zisă
  • Mentenanța
  • Comisioane
  • Alte lucruri specifice

  1. Care vor fi costurile de promovare pentru aplicație?

În primul rând ai nevoie să știi cât va costa campania de promovare pentru a atrage o masă critică de utilizatori, astfel încât să fie rentabil să ai o aplicație mobilă. În România, costul mediu de achiziție este în jur de 1 euro / install. Din păcate însă, nu ai nici o garanție că toți cei care își instalează aplicația o vor utiliza. Dacă aplicația este foarte bună și aduce valoare utilizatorilor, în cel mai bun caz am putea considera că în jur de 30-50% dintre cei care și-au instalat aplicația vor rămâne utilizatori pentru următoarele 3 luni.

Costul de achiziție de utilizatori ar putea scădea considerabil în cazul în care ai la dispoziție canale organice prin care poți să faci promovare și dacă ai o bază de clienți super loiali și fideli brandului, care își doreau de mult timp o aplicație mobilă dedicată. Dacă însă clienții și potențialii clienți nu sunt încă obișnuiți cu funcționalitățile site-ului tău și nu cunosc, de fapt, beneficiile pe care magazinul tău le oferă, costul de achiziție al utilizatorilor va fi mai mare, pentru că implică și partea de educare a consumatorului, plus brand awareness.

Luând în calcul costul de achiziție per utilizator, precum și masa critică a utilizatorilor necesari pentru a fi rentabilă investiția, poți să tragi linie și vezi dacă ai resursele financiare necesare pentru asta.

  1. Ce oferi în plus?

Care este Unique Selling Proposition pentru afacerea ta și, cel mai important, ce delightere poți să adaugi ca să-i ții aproape pe utilizatori?

Pentru că, pe lângă funcționalitățile de bază, care ar fi: listare de promoții, categorii și produse, adăugare în coșul de cumpărături, check-out, integrare cu diverși operatori de plăți mobile, etc, ar fi bine să ne gândim ce alte funcționalități am putea adăuga pentru a-i încânta pe utilizatori, pentru a le oferi o experiență autentică de mobile.

Câteva exemple:

  • Un barcode scanner, astfel încât utilizatorul poate verifica codurile produselor dintr-un magazin offline, le compară și vede că ce oferi tu prin aplicație e mai ieftin, respectiv, le poate adăuga direct în coșul de cumpărături.
  • Dacă vinzi mâncare, poți crea o zonă de rețete în aplicație, cu funționalități specifice de genul: livrează-mi acum ingredientele necesare pentru a pregăti această rețetă, sau livrează-mi ingredientele necesare pentru a pregăti mâncarea specifică unei anumite diete, timp de o săptămână, etc.
  • În zona de office supplies, pentru că se întâmplă cu o anumită frecvență și de multe ori se repetă aceeași comandă, ar putea fi util să existe un buton pentru: comandă încă odată ultima comandă, sau opțiunea de a crea comenzi favorite, care pot fi comandate printr-o simplă apăsare de buton.
  • Pentru fashion, se poate merge în zona de explorare: oferi informații despre ultimele tendințe, culori, tipare, etc, alături de câteva ținute disponibile direct în aplicație și care pot fi comandate imediat.

Ideal ar fi să oferi ceva extra, un motiv în plus pentru care lumea să intre în aplicația ta. Dacă știi foarte clar cine îți este consumatorul, ai putea sa te concentrezi strict pe el, chiar lăsând la o parte produsul.

  1. Cum faci conversia?

Evident, conversia directă o faci calculând câte vânzări și câți clienți aduci prin intermediul aplicației mobile.

Însă, mai există și conversia indirectă. Te poți gândi, pentru început, să nu faci o aplicație mobilă de commerce, ci doar partea de delighter.

Cel mai potrivit exemplu în acest sens este cazul unui lanț de ceainării din SUA. Adagio Teas au decis să-și facă o aplicație mobilă, pentru că au înțeles oportunitatea pe care o reprezintă acestea. De asemenea, și-au dat seama că mare parte a populației nu era pregătită, și nici nu avea încredere încă, să cumpere ceai folosindu-se de o aplicație mobilă. Motiv pentru care au venit cu o altă abordare. Ce-au făcut în schimb a fost un tea-timer, adică un cronometru pentru ceai. O idee simplă și ușor de implementat.

Trei tipuri de ceai, cu 3 butoane corespondente: negru, verde, infuzie. Ai pus pliculețul în apă, ai apăsat un buton și aplicația te anunță când e momentul să-ți savurezi ceaiul. Doar atât, un simplu countdown. Cu o aplicație simplă, fără să vândă nimic direct din aplicație, au avut un câștig enorm. Fiind printre primele aplicații care ofereau acest serviciu – tea-timer – și răspunzând unei nevoi a pieței, și-au făcut cunoscut brand-ul, le-au crescut vânzările în magazinele offline, iar drept urmare și-au extins lanțul de magazine.

În concluzie:

Dacă ți-ai dat seama că ai nevoie de o aplicație mobilă, următorii pași pe care-i ai de făcut sunt:

  1. Fă un estimat de costuri, care să includă și celelalte aspecte importante, pe lângă partea de dezvoltare.
  2. Află care ar fi pragul critic de utilizatori pentru aplicație și calculează care ar fi costurile de promovare ale aplicației.
  3. Găsește funcționalități alternative posibil de integrat în aplicație, pentru a oferi utilizatorilor partea de delighter.
  4. Stabilește un plan de comunicare care se pliază pe nevoile consumatorului, în primul rând

Bonus:

E foarte important modul în care se va realiza comunicarea din aplicație către acești utilizatori fideli. O campanie agresivă de notificări vor face ca, în loc ca utilizatorii să vină la tine, aceștia sa plece. Instant.

De reținut că review-urile negative primite pentru aplicație pot influența negativ toată afacerea și tot brand-ul. Modul în care vei realiza comunicarea cu utilizatorii aplicației contează mult mai mult decât dacă aceasta e complet funcțională și nu crează frustrări. De cele mai multe ori, utilizatorii sunt mai predispuși să ierte un crash al aplicației, sau un bug, decât o campanie agresiva de notificări.

__

Dacă ai trecut de primul pas și consideri că ai nevoie de o aplicație mobilă pentru magazinul tău online, sau dacă nu ești sigur încă, poți să vii oricând la noi. Te vom ajuta să-ți dai seama dacă ești pregătit, sau nu, astfel încât să știi cel puțin în ce punct te afli. Ne găsești oricând pe team@mready.net.