Ovidiu Joița a activat în domeniul de marketing și publicitate pentru mai bine de 17 ani. A lucrat predominant în domeniul online în ultimii 15 ani, ocupându-se de sute de proiecte. În 2008, a fondat iAgency.ro, propria sa agenție de marketing online și SEO. În portofoliul iAgency, pot fi întâlnite nume faimoase din piața online românească: elvila.ro, dcnews.ro, veloteca.ro, floria.ro, totalsoft.ro, retargeting.biz, gadgetworld.ro.

 „Cred că fiecare afacere trebuie să fie prezentă online! Mulți oameni au concepția greșită că doar afacerile de comerț online au nevoie de marketing online și SEO. Oamenii caută totul pe internet, până și solvența unei companii, fără să amintim calitatea produselor, a serviciilor și recenziile clienților pentru acestea. Ce facem noi la iAgency, mai exact? Ne ocupăm de companii aflate „în vârful Everestului”, la care au acces foarte puțini oameni, și le aducem în “centrul orașului”, în cel mai aglomerat trafic. Le facem vizibile tuturor. ”

În interviul acordat TeCOMM, Ovidiu a oferit mai multe informații importante din domeniul SEO pentru anul 2018.

 

1.Care sunt elementele de care trebuie să țină cont în optimizarea SEO, magazinele online în 2018?

Ovidiu Joița: Foarte mulți antreprenori privesc încă SEO ca pe o activitate tehnică. În momentul în care Google a introdus ca factor principal de ranking (clasare) indicatorii de User Experience, cu alte cuvinte urmărește vizitatorii site-ului cum interacționează cu conținutul acestuia, activitatea de SEO a luat o “cotitură” importantă către marketingul online în general. Nu mai sunt suficiente elementele de optimizare în paginile site-ului și crearea de backlinkuri. A devenit foarte important mesajul pe care-l transmitem oamenilor și oferta noastră comercială… valoarea business-ului în general. Modul în care comunicăm online generează reacții din partea oamenilor iar acest aspect nu îi scăpă lui Google. Din acest motiv este foarte important că la începutul oricărui proiect de SEO să se analizeze oportunitatea de piață a business-ului iar punctele forte ale acestuia să fie transmise cât mai clar clienților potențiali.

Activitatea de SEO necesită astăzi consultanță de business online, necesită o strategie de comunicare și o strategie de marketing bine pusă la punct. Sigur, în toată comunicarea nu trebuie să lipsească elementele de optimizare a conținutului publicat, densitatea cuvintelor cheie în pagini, alternanța landing-page-urilor și a ancorelor. Un specialist SEO trebuie să “stăpânească” astăzi conceptele tehnice de SEO dar și conceptele de marketing clasic sau de business understanding. Din acest motiv activitatea SEO a devenit complexă în 2018 iar bugetele vechi care se practicau în piață, nu mai sunt suficiente pentru a cuprinde și activitatea de marketing propriu-zisă.

2.Ce direcții de investiții în SEO vezi oportune anul acesta?

Ovidiu Joița: Toate business-urile trebuie să fie prezente online. Ca să fi prezent online ai nevoie de promovare pe cât mai multe canale posibile, în funcție de bugetul disponibil. Cum activitatea de SEO generează cel mai bun ROI (Return Of Investment), orice antreprenor trebuie să ia în calcul acest serviciu. Brandurile “grele” din piață online și offline încep să se intereseze tot mai mult de SEO. Bugetele sunt în creștere și în scurt timp business-urile online care nu dispun de bani pentru promovare vor scădea și se vor închide.

Au apus vremurile când puteai să începi un business în online cu 1000 de euro. Promovarea online în general, se scumpește și investițiile în acest domeniu continua să crească. În noile condiții, specialiștii în marketingul online și în SEO, în special, rămân tot mai puțini și mai aglomerați. Sunt mulți antreprenori dezamăgiți de calitatea slabă a serviciilor în marketingul online și este tot mai greu să “nimerești” pe mâna unei agenții care să-și facă treabă.

 

3.Care sunt provocările care stau în fața unui site corect optimizat SEO și cum arată un site SEO friendly?

Ovidiu Joița: Un site optimizat On-Page nu este suficient într-o piață concurențială. Un site optimizat presupune existența cuvintelor cheie stabilite în etapa de “Keywords Strategy” atât în cod: prin metataguri, headinguri, linkuri, denumire imagini, alt-uri, cât și în conținutul text aflat în pagină. Spun că nu este suficientă optimizarea On-Page, pentru că dacă site-ul nu primește backlinkuri de calitate nu are șanse să crească în Autoritate (Domain Authority-DA și Page Authority-PA) și să se poziționeze fruntaș în Google.

Ce ar însemna un site SEO friendly? O platformă CMS (content management system) care să permită inserarea metatag-urilor, alt-urilor pentru imagini, headingurilor, redirecturi de linkuri sau adăugarea unor tipuri de relații linkurilor. (Ex: rel=cannonical). De asemenea arhitectură de linkuri pe care o generează platforma sau viteza de încărcare a site-ului sunt factori ce țin și de platforma site-ului.

SEO friendly este insuficient dacă informația introdusă este una slabă sau nu există deloc, cum am constatat în multe cazuri la proiectele noi ce vin către iAgency.ro. Am putea să comparăm acest termen “SEO friendly” cu HR Ready de la televizoare. Dacă ai un televizor HD Ready și îl conectezi la un cablu TV analogic, nu vei vedea imagini HD… chiar dacă televizorul suportă aceste imagini. Pe de altă parte orice platformă de site poate fi optimizată SEO cu costuri mai mici sau mai mari în funcție de cât de flexibilă este această plaformă.

 

4.Care este tendința de evoluție a industriei de SEO în următorii ani?

Ovidiu Joița: Atâta timp cât Google va exista sau un alt motor de căutare, activitatea de SEO va crește. Oamenii au nevoie de un motor de căutare pentru a găsi informația dorită în mediul online. Chiar dacă se va trece la căutări vocale, algoritmii de sortare a rezultatelor vor exista. Criteriile de sortare evoluează odată cu tehnologia, însă principiile de bază precum relevanța unei pagini, recomandările către pagina (backlinkuri) nu au cum să dispară. Activitatea de SEO se întrepătrunde tot mai mult cu marketingul online iar acele business-uri de oportunitate care nu au reușit să se capitalizeze până acum, le va fi tot mai dificil să intre în competiție cu business-urile mari din offline ce vor aloca bugete mari și pentru online.

Practic, dacă în urmă cu câțiva ani puteai să găsești un furnizor care nu avea prezența online și cu o investiție mică puteai să-i generezi vânzări, ca reseller în mediul online, în prezent va fi dificil sau imposibil, pentru că acel furnizor se gândește deja să investească singur în online. Brandurile mari vor cucerii și piața online așa cum au făcut-o în piața clasică. Sigur, mai există mici scăpări ale unor business-uri ce lipsesc sau au concurența scăzută în online, însă lucrurile se schimbă de la an la an.

 

5.Care consideri că sunt cele mai importante 3-5 secțiuni pe care trebuie să le optimizezi primele într-un magazin online?

Ovidiu Joița: Un site în 2018 are pagini generate dinamic. Dacă vorbim de un magazin online, acesta are diferite șabloane de pagină precum: Acasă (Home Page), Pagină de categorie, Pagină de subcategorie, Pagină de Produs, Pagina de Search, Pagină de Noutăți/Blog. Toate tipurile de pagini trebuiesc optimizate corespunzător conținutului existent, însă dacă vorbim de un magazin cu mii de produse, cele mai importante pagini sunt Home Page-ul și Paginile de categorii/subcategorii, pagini ce trebuiesc optimizate manual și nu printr-un algoritm automat.

 

6.Un mesaj pe care l-ai transmite comunității TeCOMM.

Ovidiu Joița: Evenimentul de e-commerce TeCOMM este unul dintre cele mai importante evenimente pentru online-ul romanesc. Eu și iAgency.ro am fost parteneri ai acestui eveniment în ultimii ani și am văzut cum evenimentul crește atât cantitativ dar și calitativ, odată cu creșterea pieței online. Voi fi alături de TeCOMM și la edițiile următoare și voi încerca să prezint oamenilor interesați cât mai multe informații despre noutățile din marketingul online și SEO.

Tuturor proprietarilor de business-uri online le transmit să nu “se culce pe o ureche” chiar dacă business-ul lor merge în prezent. Investițiile se fac atunci când există fonduri, nu atunci când lucrurile merg prost. Trebuie să vă “tratați” clienții exact cum v-ar place vouă să fiți tratați. Trebuie să găsiți acele puncte forțe în business-ul vostru, care să vă diferențieze de competiție. Fidelizarea și gradul de satisfacție al clienților sunt argumentele care vă pot susține business-ul și atunci când toată lumea, toate brandurile mari se vor implica major în luptă din online.